שלום וברכה!
נהג אמבולנס העלה בפני שאלה מצויה – על אילו פצעים וחתכים יש לחלל שבת (לנסוע לבית החולים)? מדובר בעיקר על פצעים וחתכים בראש, שבביה"ח מבצעים בהם תפירה או הדבקה – הוא טען שמקרים רבים אינם בגדר פיקו"נ, וניתן להמתין עד למוצ"ש, ואף אם יתפתח זיהום ניתן יהיה לטפל בו במוצ"ש באנטיביוטיקה. האם ישנם מחקרים על מידת הסיכון שיש בזה, והגדרות ברורות באילו חתכים יש סכנה ובאילו לא?
וכן גם לגבי שברים – האם ישנן הגדרות ברורות מתי יש לחשוש לסכנה?
אודה על הפניה למאמרים המפרטים בנושא זה (חיפשתי באתר ולא הצלחתי למצוא), וכמובן אם ישנן הנחיות ברורות למעשה.
בתודה
עיקרון שני
: כאשר קיים מצב המוגדר כפיקוח נפש מן הראוי לתת לו את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, ולא להתפשר עם טיפול פחות טוב גם אם הטיפול הפחות טוב מספיק להוציא אותו מכלל סכנה.עיקרון שלישי: כל עוד קיים ספק אפילו קטן, שמדובר בפיקוח נפש – חייבים לחלל שבת עבורו, גם אם יתכן שיתברר אחר כך שהיתה טעות בהגדרה (ראה במאמרי "דרכו של הגרש"ז אויערבאך בהלכות רפואה ופיקוח נפש" שפורסם בספר "רפואה והלכה: הלכה למעשה" [מכון שלזינגר, 2006]. ניתן למצוא את המאמר בקישור הזה. ראה גם את תשובתו של הגרש"ז אויערבאך זצ"ל לחובש צבאי הנוגעת גם היא לענייננו.
שלום וברכה: להלן שאלתי – האם מותר לבני זוג לפנות לאפיק של הפריה מלאכותית (חוץ גופית) לצורך בחירת מין העובר או תכונותיו החיצוניות? א. כאשר
שלום רב,עלי להגיש בקרוב מאד עבודה סמינריונית בנושא שאיבת חלב אם בשבת.רציתי לבקש את עזרתכם בהפניה למקורות רלוונטיים (רפואיים והלכתיים), ו/או בהכוונה לגבי ראשי הפרקים
שלום שמי א ואני מבקש את עזרתך במצב מאוד קיצוני. אחותי בת ה-16 החלה בקשר עם בחור דתי לפני כ-4 שנים כשהייתה בת 12 והבחור
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.