טיפול רפואי בשבת עבור גוי
I am teaching an Introduction to Jewish Law at the University of North Carolina in Greensboro. In teaching Mishnah Yoma Chapter 8, particularly Mishnah 7,
שלום רב, אני צריכה לעבור ניתוח להשתלת חניכיים בקרוב.הרופאה הסבירה לי שהחומר אותו משתילים לי עשוי מקולגן של אנשים מתים, נדמה לי שקוראים לחומר אלודר. האם יש בעיה להשתמש בחומר כזה להשתלה?
תודה, ד'
א. ככלל, אין בעיה בהשתלת חומר מן החי בחניכיים, גם אם מקורו איננו כשר.
אמנם אם המושתל הוא כהן, ומדובר בהשתלת עצם אדם שנלקחה מן המת, יש לשאול שאלת חכם מיוחדת [ראה נשמת אברהם (מה"ת) חלק יו"ד, סי' שס"ט ס"ק ב' 1-4].
ב. קיימת שאלה הלכתית והיא: האם יש כאן איסור הנאה מן המת?
התשובה לשאלה זו היא שלילית לאור פסק הלכה של הג"ר איסר יהודה אונטרמן זצ"ל הרב הראשי האשכנזי השני לישראל, וכן דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שרקמה מן המת שהושתלה באדם חי והפכה לחלק מרקמת החי – אין בהנאה ממנה איסור של הנאה מן המת (שבט מיהודה עמ' שיד). פרטים נוספים בסוגיא זו – ראו מאמרי השתלת איברים מן המת; אסופת מאמרים לקראת הכינוס הראשון לרפואה, אתיקה והלכה, בפרק ג' עמ' 91-98 (1993).
I am teaching an Introduction to Jewish Law at the University of North Carolina in Greensboro. In teaching Mishnah Yoma Chapter 8, particularly Mishnah 7,
I am a hospital Chaplain; I was asked what is to be done in the pathological laboratory with slides that have fine slices, in this
בס"ד שלום רב שאלתי היא לגבי ברית מילה אני בן 27 ועולה חשש שאולי הברית מילה שעשו לי לא נעשתה על פי ההלכה וזאת מעדות
Are there male-contraceptives pills or treatment that is premitted Halachically in a case where a Posek gave the wife a Heter to use (female) contraceptive
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.