הרב הלפרין שלום
אני מבהיר את שאלתי. הרב וולדינברג התיר הפלה של עובר הסובל מטי-זקס . הנימוק העיקרי עליו מתבססת התשובה הוא שיסוד איסור הפלת עוברים הוא מדרבנן ומכיון שבמקרה זה קיים צער גדול לאשה הרי שניתן להקל ולהתיר הפלה.
בתשובתו בענין הפריה חוץ גופית מציג הרב גישה שמרנית ומחמירה (תגובת הרב נבנצל ואחר')
מדוע בתשובה זו לא בא לידי ביטוי כלל הנימוק של "צער האשה" במיוחד שלא קיים מקור הלכתי ישיר ממנו ניתן להסיק איסור מפורש להשתמש בטכניקה רפואית זו של הפריה חוץ גופית ?
האם החשש "מהמדרון החלקלק" הוא שגרם לגישתו זו של הרב לנושא ?
ובהזמנות זו שאלה נוספת. האם לדעתך הרב וולדינברג היה מתיר היום תרומת כליה מהחי,הרב דיכובסקי העיר את תשומת הלב בשיעורו בכנס לזכרו של הרב בשערי צדק, שהרב כותב בסוף תשובתו שאם צוות שלרופאים וכו' במילים אחרות האם התנגדות הרב וולדינברג נבעה מהסיכון הקיים בנתוח זה (לתורם ולמושתל) או אולי קיימת ברקע סיבה נוספת?
לדעת הרב ולדינברג:
א. יש הבדל הלכתי ברור בין דיני הפלה לדיני חריגה מדרך כל הארץ בטיפולי פוריות.
מדובר בשתי הלכות שונות, והקלה באחת מהן איננה גוררת בהכרח הקלה גם בשניה.
ב. לענ"ד הרב ולדינברג חשש גם מהמדרון החלקלק כפי שניתן לקרוא זאת בין השורות בדבריו.
ג. לשאלת תרומת הכליות: לא ידוע לי על סיבה נוספת פרט לשאלת הסיכון, אך הדבר צריך עיון מחודש בתשובתו ואין בידי לעשות זאת בימים אלו.
follow-up on #4923 – Medical research Vs. practice Thanks so much for your response. I read through part of the book you recommended, it was
שלום וברכה. בימים אלו אני מסיים לימודי "ריברסינג" נשימה מודעת. במהלך הלימודים הבנתי שגם רבי יוסף קארו קיבל דרך המגיד שלו את כל היידע על
שלום רב רציתי לשאול מיהם המוגדרים על פי ההלכה מנועי חיתון (מלבד זוגות חד מיניים), והאם יש בעיתיות שהזוגות האלו יבצעו הליך של פונדקאות או
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.