תרומת מח עצם
שוש חלתה במחלה ממארת ונזקקה לתרומת מח עצם עידית אשר שמה מופיע ברשימת המתנדבים במאגר הארצי הביעה נכונות לתרום לאחר שהחלו בהכנות עידית חזרה בה
שלום וברכה.
נשאלתי על ידי זוג, העומדים בע"ה לפני לידה, כאשר התאריך המשוער הוא ראש השנה.
המליצו להם לתת תאים מן הדם של חבל הטבור, דבר שעשוי לעזור בעתיד לפתירת בעיות של פיקוח נפש.
דא עקא, צריך לטלפן לנציב מטעם החברה שיבוא לקחת את המבחנה, ואסור שהחומר ישהה 3 ימים ללא הקפאה. ראש השנה יחול בשנה זו ביום חמישי, כך שאם תלד בראשון שלו, צריך לטלפן כבר בחג.
א. האם מותר לאסוף את הדם במבחנה בחגשבת ?
ב. אם כן, האם מותר לטלפן (הדבר כרוך באיסור דרבנן של שיחת הטלפון, ובאיסור דאורייתא של הנציג שיגיע קרוב לודאי ברכב)
ג. ככלל האם הפעולה הזו יכולה להיות מוגדרת כפיקוח נפש, מכיוון שאם לא יעשו אותה בזמן, לא ניתן לחזור עליה ולהציל חיים ?
תודה ושנה טובה
שימור דם מחבל הטבור, לשם גיבוי עתידי של היילוד עצמו שמא יחלה במחלה המצריכה השתלת מוח עצם – איננה מותרת אם היא כרוכה בחילול שבת אפילו באיסור דרבנן.
טעם הדבר הוא, שהמחלה לא לפנינו וסיכויי היילוד להזדק להשתלת מח עצם בעתיד הם פחות מ"אחד לכמה רבבות", סיכוי זניח שאיננו יוצר מצב של פיקוח נפש.
לעומת זאת, אם מתנהל מבצע איסוף דם מחבל טבור של יילודים בניסיון למצוא דם מתאים להשתלת תאי מח עצם בחולה קיים – אזי פעולת הנטילה, השימור והבדיקה מותרים בשבת, שכן מדובר בפעולה שנועדה לנסות להציל חולה קיים.
שוש חלתה במחלה ממארת ונזקקה לתרומת מח עצם עידית אשר שמה מופיע ברשימת המתנדבים במאגר הארצי הביעה נכונות לתרום לאחר שהחלו בהכנות עידית חזרה בה
שלום אני לאחר לידה. במהלך הלידה (בעקבות קיסרי קודם) נוצרו קרעים ברחם והומלץ ע"י הרופאים להמנע מהריון נוסף. לאחר הלידות הקודמות נטלתי סרזט. כעת אני
בע"ה כבוד הרב שלום, האם יש התייחסות בהלכה לגבי ניתוח לשינוי מין? הניתוח הוא יחסית חידוש בשנים האחרונות. (כוונתי לשינוי מין מלא ולא חלקי) מסיפורים
אישתי בהריון חודש 7, ולפני שבוע ראתה מעט דם. היא נבדקה בבית חולים והכל בסדר. השאלה היא מה עלינו לעשות מבחינת דיני טהרה? האם היא