עבודת רופא בהפריה מלאכותית – כשהזרע מיהודי
אשתי מתמחה ברפואת נשים. מעשה היה והתבקשה להזריע בהזרעה מלאכותית לאשה שלא נפקדה ל"ע, אך נודע שמדובר בזרע של יהודי. מהו תוקף האיסור בזה, שמא
שלום וברכה.
נשאלתי על ידי זוג, העומדים בע"ה לפני לידה, כאשר התאריך המשוער הוא ראש השנה.
המליצו להם לתת תאים מן הדם של חבל הטבור, דבר שעשוי לעזור בעתיד לפתירת בעיות של פיקוח נפש.
דא עקא, צריך לטלפן לנציב מטעם החברה שיבוא לקחת את המבחנה, ואסור שהחומר ישהה 3 ימים ללא הקפאה. ראש השנה יחול בשנה זו ביום חמישי, כך שאם תלד בראשון שלו, צריך לטלפן כבר בחג.
א. האם מותר לאסוף את הדם במבחנה בחגשבת ?
ב. אם כן, האם מותר לטלפן (הדבר כרוך באיסור דרבנן של שיחת הטלפון, ובאיסור דאורייתא של הנציג שיגיע קרוב לודאי ברכב)
ג. ככלל האם הפעולה הזו יכולה להיות מוגדרת כפיקוח נפש, מכיוון שאם לא יעשו אותה בזמן, לא ניתן לחזור עליה ולהציל חיים ?
תודה ושנה טובה
שימור דם מחבל הטבור, לשם גיבוי עתידי של היילוד עצמו שמא יחלה במחלה המצריכה השתלת מוח עצם – איננה מותרת אם היא כרוכה בחילול שבת אפילו באיסור דרבנן.
טעם הדבר הוא, שהמחלה לא לפנינו וסיכויי היילוד להזדק להשתלת מח עצם בעתיד הם פחות מ"אחד לכמה רבבות", סיכוי זניח שאיננו יוצר מצב של פיקוח נפש.
לעומת זאת, אם מתנהל מבצע איסוף דם מחבל טבור של יילודים בניסיון למצוא דם מתאים להשתלת תאי מח עצם בחולה קיים – אזי פעולת הנטילה, השימור והבדיקה מותרים בשבת, שכן מדובר בפעולה שנועדה לנסות להציל חולה קיים.
אשתי מתמחה ברפואת נשים. מעשה היה והתבקשה להזריע בהזרעה מלאכותית לאשה שלא נפקדה ל"ע, אך נודע שמדובר בזרע של יהודי. מהו תוקף האיסור בזה, שמא
יש לי חבר ואנחנו לא שומרים נגיעה אבל לא שוכבים. הוא חייל בצה"ל ולכן אנו מתראים מקסימום פעם בשבוע. עוד לא נוצר מצב שהוא הגיע
אני בשבוע השביעי להריוני. במהלך השבועיים האחרונים מופיעים אצלי דימומים (לא דם טרי)- דבר שקרה גם בהריון הקודם) בבדיקת רופא נמצא כי העובר ב"ה בריא
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.