"הדור מי רגליים למקור" במדע המודרני

שתפו:

7 בפברואר 2014

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד
שלום, כעת הנני לומד הלכות נדה בכולל.
רציתי לדעת איך המדע מסביר את "הדור מ"ר למקור", האם הטבעים השתנו? האם יש הסבר אחר? ראיתי הסבר (להלן) שאצל נשות אפריקה היולדות-נוצר פתח בין פתח המ"ר לפתח המקור, האם יש ביסוס לכך?
מתוך 'יוסף דעת' נדה, עמ' 198(ע"פ תכנת אוצר החכמה):
"מי רגלים הדור למקור ואייתי דם' מקשים העולם שלא שייך במציאות שהרי שני השבילין מופרדים לגמרי עד היציאה מגוף האשה ויש מתרצים שאין הכוונה כפשוטו שמי רגלים חוזרים למקור ומוציאים דם אלא הכוונה שבדרך כלל הדם לא יוצא מגוף האשה באותה שעה שיוצאים מי רגלים אך כשהאשה דוחקת את עצמה יכולים מי רגלים לצאת מגופה באותה שעה שהדם יוצא המהדיר על הרמב"ן הע' ולא משמע בלשון הגמרא ויש שפירשו שמתוך שדוחקת מתרחב מקום ההטלה וחוזרים מי רגלים מחוץ לגוף ועולים בתוך שביל הרחם אולי משמעות שיעורי שבט הלוי עהשו"ע ריש הסי' ע"ש ויש שביררו אצל הרופאים ואמרו שמצוי באפריקה נשים שמקשות בלידתן ונפער חור המקשר בין שבילי הרחם לשבילי השתן ואז הדבר אפשרי ואולי היה מצוי כן בימיהם הרחנ"ק יצקו"
אשמח לתשובה,
תודה מראש.

 

 

 

 

<!–[if gte mso 10]> <! /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable

תשובה:

א. הפשט הפשוט והמתאים למציאות הוא ש"הדור מי רגליים למקור" פירושו שהשתן היוצא מנקב השופכה הנמצא מעל פתח הנרתיק, יורד כלפי מטה, וחלקו נכנס לנרתיק.
ב. תודה רבה על העתקת דברי היוסף דעת.
ג. לגופו של ענין, כרופא נשים המכיר היטב את האנטומיה השייכת לסוגיא, נראה לי פשוט ההסבר בסעיף א', עם תוספת ההטעמה – שעל נוזל שיצא מפתח אחד של הגוף (שופכה) וחזר ונכנס לפתח אחר של הגוף (וגינה) ניתן להשתמש לגביו במונח "הדור", כלומר המים שיצאו מהגוף חזרו ונכנסו לגוף.
וייתכן שזו גם כוונת ה"יש שפירשו" שמצוטטים ביוסף דעת שהבאת.

להדפסה

שאלות נוספות

הנקה בצום יום הכיפורים

כבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין, שלום, קראתי את תשובתך בעניין צום יו"כ לאם המניקה אם התינוק אוכל בנוסף מוצקים. לפיה אין לה היתר לשתות לשיעורין.

קרא עוד »

בעיות עיניים בצום

שלום אני סובל ממספר בעיות עיניים, ביניהם בלפריטיס, עין יבשה וקוצר ראיה חמור (מספר המשקפיים שלי 12/14). כמו כן בעבר סבלתי מקרע ברשתית אשר תוקן

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?