הצלת חיים של מכשיר מושתל – האפשרות לשינוי הגדרות פעולתו
לרב הלפרין שלום נשאלתי על אדם שיש לו קוצב ומכשיר החיאה מושתל: implanted defibrillator. האדם מבוגר מאד, סובל מדינמסיה במצב מתקדם, ואחרי אינספור התקפי לב,
דימום ביום הארבעים לטבילה, וביום ה45 יצאה חתיכה גדולה, השאלות הם:
א. האם יש לצאת מנקודת הנחה שהיתה כאן הפלה (לענין ספירת י"ד יום לנקבה).
ב. בהנחה שכן, איך לחשב את מנין י"ד הימים? 1. מיום תחילת ההפלה. 2ביום הפלת החתיכה הגדולה. 3. לאחר הפסקת כל דימום שאינו דם בלבד.
ג. האם מניית הימים (לחישוב גיל העובר) מתחילה מהטבילה האחרונה או מהטבילות הקודמות.
ד. בהנחה שמונים מהטבילה האחרונה, האם כיון שההפלה התחילה ביום המ' אזי גם אם נניח שהתשובה לשאלה ב היא 1 או 2, אבל כאן גיל העובר ביום היציאה לא רלבנטי משום שהוא "מת" כבר ביום הראשון והיא הפילה נפל מתחת לגיל ארבעים יום למרות שההפלה עצמה היתה לאחר ארבעים יום, או שבכל אופן יש למנות מיום הפלת החתיכה (ואולי יש לחוש שהדימום הראשוני לא הראה עדיין על מות העובר).
אשמח לדעת על צדדים מחמירים ומקילים כאחד.
א. מיום ארבעים ליצירת הולד צריכים לחשוש להפלת ולד שיש לו ריקום אברים. לכן יש להמתין לפחות 14 ימים לפני הטבילה (כלומר, ליל ט"ו מיום ההפלה) מספק הפלת נקיבה. אמנם, אפשר לעשות את הפסק הטהרה ולספור ז' נקיים גם לפני 14 יום, אם פסק הדם (שו"ע יו"ד קצ"ד, א-ג).
ב. מנין ימי לידה (גם בלידה רגילה וגם בהפלה) מונים מיציאת העובר או ספק עובר. לכן, צריכים למנות מיום 45 שיצאה החתיכה הגדולה. (קצד, י)
ג. מניין הימים מתחיל מהטבילה האחרונה, שכן תולים שלא נכנסת להריון לפני זה. [אם יש סיבות חריגות לחשוש שהולד נוצר מטבילה קודמת למרות המחזור בינתיים יש להוועץ ברב.]
ד. הדימום ביום 40 אינו מספיק כשלעצמו כדי לקבוע שהולד כבר מת בפנים ושלא לחוש להפלת נקיבה עם ריקום אברים. אמנם, אם היה אולטרסאונד שקבע חוסר דופק סמוך לפני יום 40, אפשר להקל.
בברכה,
הרב מאיר אורליאן
לרב הלפרין שלום נשאלתי על אדם שיש לו קוצב ומכשיר החיאה מושתל: implanted defibrillator. האדם מבוגר מאד, סובל מדינמסיה במצב מתקדם, ואחרי אינספור התקפי לב,
שלום רב במסגרת לימודיי כסטודנט למשפטים, הנני מבקש להעמיק בנושא פסק הלכה לגבי הפריה חוץ גופית. במסגרת לימודיי נערך דיון בנושא "שפיכת זרע לבטלה" בו
צהריים טובים, אני מתנדבת נוער במד"א (ואני מדגישה זאת מפני שחשוב להבהיר שישנם דרגים יותר גבוהים ממני במד"א!!). ידועה לכם וודאי הבעייה של התנדבות דתיים
מה עמדת ההלכה בדבר ניתוח קוסמטי – האם לאור סכנה שיש בכל ניתוח בגלל הרדמה מותר להסתכן בניתוח שלא חייבים לשם בריאות. מדובר על מצב
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.