שיבוט גנטי בבני אדם
שלום וברכה! ברצוני לדעת מהי דעתה העדכנית של ההלכה בנוגע לשיבוט בני אדם [באופן כללי, לאו דוקא לצורך מסויים]. תודה רבה, .
שלום שמי סמדר שחל ואני רכזת חברתית באולפנא סגולה בקריית מוצקין.
לקראת שבוע בו אנו עוסקים בשאלות רפואיות רציתי לשאול כיצד נבחר האדם המיועד להשתלה ומהם הקיטריונים שיעזרו בבחירת המטופל.
ואם נוצרת דילמה לדו' חולה מבוגר שממתין הרבה לנגד צעיר שאובחן לא מזמן,
כיצד מחליטים?
תודה מראש.
לכל איבר ישנן הגדרות שונות.
באופן כללי: מה שקובע (אחרי התאמה בסוג דם כמובן..) הוא חומרת מחלה (לא בכליות ולא בריאות), וזמן המתנה. בלב וריאות ישנה חשיבות גדולה יותר להתאמה במימדי גוף. בכליות יש משקל לדמיון גנטי מה שלא נלקח בחשבון באיברים האחרים. ההתאמה במימדים תתן לרב את העדיפות שלה מעצמה – מתורמים ילדים למקבלים ילדים.
בכליות – ישנו ניקוד נוסף עד גיל 18.
יתכנו עוד שיקולים נוספים בדרך ,הקשורים בתורם. למשל בראש הרשימה לכבד יהיה צעיר בן 25 והתרומה היא מתורם בן 72. יתכן והרופא המשתיל יבקש להעביר את הכבד לחולה הבא ולהמתין לכבד מתורם צעיר יותר. תלוי במצבו – בחומרת מצבו- של הממתין הצעיר.
מקווה שהתשובה עונה..
תמר אשכנזי
שלום וברכה! ברצוני לדעת מהי דעתה העדכנית של ההלכה בנוגע לשיבוט בני אדם [באופן כללי, לאו דוקא לצורך מסויים]. תודה רבה, .
שלום!רציתי בבקשה לשאול האם מותר לקחת איברים מאדם מת לצורך הצלת אדם אחר, או שמא זהו חילול כבוד המת? האם מותר לאדם לומר על עצמו
הרופא הציע לי לקחת תרופה בשם "ארט 50" עבור כאבים בברכיים. בדף ההסבר כתוב שאחד המרכיבים הוא לקטוס. יש לי שתי שאלות: 1. האם יש
ב"ה יהודי שיש לו יד אחת שלא גדלה, ונראית כמו יד של תינוק, הוא אינו משתמש בה כלל, ויש לו פרוטזה שהוא מלביש אותה עליה