״קוים מנחים לסדציה פליאטיבית לחולה הנוטה למות״?
האם ראיתם את החוזר מינהל רפואה 4/2015 החדש של משרד הבריאות של דר פנחס ברקמן – ״קוים מנחים לסדציה פליאטיבית לחולה הנוטה למות״?האם זה תואם
שאלתי היא לגבי אשה שאחר לידה רגילה (וגינלית) כרתו את רחמה – האם היא טמאה לידה?
השאלה מורכבת מן החלקים הבאים:
1) לכאורה מצד נדה היא טמאה ל7 או ל14 מכיוון שכבר ילדה וראתה דם, ודם טוהר לא יהיה לה.
2) אני תוהה אם תצטרך להמתין 7 נקיים כיולדת בזוב – אם יש להחמיר על מי שאין לה רחם?
3) בכל תשובה ל(2) האם תצטרך לעשות הפסק טהרה (ושאר בדיקות) כשיש ראיה שלא יהיה עוד דם מן המעיין?
ועוד, האשה אחרי לידה רגילה ואותו מקום רגיש ואפילו פצוע ותפור, ומדובר בימים ספורים לאחר הלידה.
4) אם התשובה ל(2) היא להמתין, אם הנולד הוא בן – האם צריכה לחכות לפולטת שכבת זרע לפני תחילת ספירת הימים?
באופן דומה, אם הלידה היתה בניתוח ואח"כ כרתו את רחמה האם ממתינה לפולטת שכבת זרע?
תודה
1. נכון שעצם הלידה שהיתה, יוצרת טומאת לידה של 7 ימים לזכר ו-14 ימים לנקבה.
לגבי דם טוהר – אין כאן דיני דם טוהר. אך מצבה טוב יותר כי אם הרחם נכרת בשלמותו, אזי כל הדמים שהיא תראה הם לא יותר מדם מכה ולכן אינם אוסרים (בניגוד לדם טוהר בזמן הזה שאוסר מתקנת חכמים)
2. במקרה זה לא שייכת תקנת רבי, שהרי הדימום בלידה לא נמשך 3 ימים אלא פחות, ולכן לדעת רבי אין כאן חשש ליולדת בזוב הנדרשת לשבעה נקיים.
אך לאור מנהג בנות ישראל לספור שבעה נקיים גם כשלא שייכת תקנת רבי, הוא הדין לנידון דידן.
הקולות שבהן נקטו חלק מהפוסקים לגבי מקרים דומים במקרה של עקרות הלכתית, לא רלוונטיים כאן ולכן יש להקפיד על ספירה של 7 נקיים כמו בכל יולדת בזוב.
3. לאור האמור יש לבצע בדיקת הפסק טהרה, אך לאור דברי החוזון אי"ש (יו"ד הל' נדה, צב, כא) "דכל בדיקה שהיא על אופן המברר את סתימת המעיין … הוי בדיקה מן התורה", יש מקום להחשיב את עצם הוצאת הרחם כבדיקת הפסק טהרה. אך יש לעיין בכך עוד ולא לעשות מעשה, רק ע"פ סברא ראשונית.
4. שאלת גזירת הראשונים על המתנה נוספת מחשש לפולטת שכבת זרע היא שאלה מצויינת. התשובה תלויה בריאליה, כלומר מה זה בדיוק "פולטת" – מהיכן להיכן. למעשה יש כאן מחלוקת ראשונים. ראי מאמרי באסיא פה-פו, עמ' 105-121 הכרת האנטומיה הגניטלית כמפתח להבנת חז"ל. כך שאם שאלה זו תהיה אקטואלית, יהיה צורך לדון בה בהקשר המלא של המקרה.
האם ראיתם את החוזר מינהל רפואה 4/2015 החדש של משרד הבריאות של דר פנחס ברקמן – ״קוים מנחים לסדציה פליאטיבית לחולה הנוטה למות״?האם זה תואם
הרב הלפרין שלוםנשאלתי ע"י חבר בקהילה לגבי שימוש בקנאביס רפואי לחולת סרטן הריאות ע"י הפעלת מכשיר אידוי בשבת האם מותר.שאלתי לכבודו מה ידוע לו בעניין
שלום, הנני מתנדב מזה כמה שנים במד"א בתור חובש על ניידות הטיפול נמרץ שאלתי לרב בעניני שבת. יוצא לי מידי פעם להתנדב בשבת כאשר חברי
על מנת לקבוע פסק הלכה בנושא "בדיקה מחומשת" / "תבחין מחומש" המתבצעת ע"י בדיקת חלבון עוברי אנו זקוקים לנתונים הבאים, במידה ותוכלו לסייע בידינו- (1)
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.