לידה במלקחיים לעניין פדיון הבן
לידה במלקחיים – לענין פדיון-הבן
השאלה :
בכור שנולד בעזרת מלקחיים – האם פטור הוא מדיני בכורה ?
תשובה :
יסוד השאלה – האם יש במכשיר זה משום חציצה בין העובר לבין קיר הרחם [ודומה למבואר במסכת חולין, ע', א' – כרכו בסיב] ?
יסודות ההיתר –
א. הרופא אינו מכניס את המכשיר לתוך הרחם אלא רק לפרוזדור, וממלא נתקדש העובר בקדושת בכור ברחם ;
ב. גם אם יגיע המכשיר לתוך הרחם, מכיון שנוגע הוא רק במקצת הבכור אין זאת חציצה, כי רוב הבכור נוגע ברחם ;
ג. שיטת רבינו גרשום מאור הגולה,שכל הנולד שלא כדרך הנולדים – פטור מבכורה כמו יוצא דופן (נתוח קיסרי). אך רבים מהראשונים חולקים עליו ולשיטתם בודאי אין עכוב, מבחינה זאת, בלידת מלקחיים. וגם לשיטת רבנו גרשום מאור הגולה – מי אומר, שבנידון דידן אין זה דרך הנולדים, ואם כן גם לשיטתו לא ברור לפטור בכור כזה מקדושת בכירה.
מסקנה :
"פוק חזי מה עמא דבר, מעולם לא עלה על לב אדם להסתפק בזה לפטור מפדיון בכהאי גוונא".
(שו"ת חבצלת השרון, מהדורא תניינא, סימן נ"ו).
מקורות נוספים :
שו"ת בית שלמה, סי' ל"ט; שו"ת חלקת יעקב, ח"א, סי' מ"א: שו"ת חלקת יואב,.חיו"ד, סי' כ"ו ; שו"ת אבני נזר, חיו"ד, סי' שצ"א – שצ"ד ; שו"ת שרידי אש, ח"ב, סי' קי"ד ; שו"ת דובב מישרים ח"ב, סי' ל"ב ; זוכר הברית, סי' כ"ח, סק"ה ; שערים המצויינים בהלכה, סי' קס"ד, סק"כ; שו"ת אג"מ, חיו"ד, ח"ג, סי' צ"ו אות ז'.