קדימויות ביחס לטיפול בזקן
הרב אביגדור נבנצל
יו"ר הסדנה : מר בן ציון כרם
קדימויות לטפול בזקן
תקציר* :
דיון : *
מר בנציון כרם :
הרב א. נבנצל
א. עקרונות:
ב. מצות הגוף ומצוות הממון :
ג. האם אדם צריך לוותר על כבודו בשביל כיבוד הורים ?
ד. חיובי משפחה
הבעל כלפי אשתו :
אשה כלפי בעלה :
סבא וסבתא
כבוד הורה חורג :
כבוד אח :
ה. קדימויות מדין צדקה :
ו. נסכם את הדיון בטבלת הקדימויות הבאה :
חיובי האיש
חיובי האשה
מספר הקדימה
חיוב גוף
חיוב ממון
חיוב גוף
חיוב ממון
1
הוא עצמו
הוא עצמו
היא עצמה
היא עצמה
2
ת"ח
אשתו
ת"ח
אביה 3
3
אביו
הוריו1
בעלה
אמה
4
אמו
ילדיו2
הוריה
הורה חורג
5
הורה חורג
הורה חורג
הורה חורג
אחיה הגדול
6
אחיו הגדול
אחיו הגדול
אחיה הגדול
קרובים אחרים
7
אבי אביו
אבי אביו
כהן
עניי עירה
8
חותנו
חותנו
זקן
9
כהן
קרובים
קרובים אחרים
10
זקן
עניי עירו
11
קרובים
12
שאר חולים
1 . מדין צדקה.
2 . עד גיל 6 ילדיו קודמין להוריו.
3 . לאשה אין חיוב ממון כלפי בעלה וילדה.
שאלות מהקהל: האם לפי ההלכה יש לציבור, לחברה, אמצעים לכפות על אדם שיטפל בהוריו? אשר לחיוב ממון – הביטוח הלאומי והממשלה דואגים לכך.
הרב נבנצל : לגבי כיבוד אב ואם אין בית הדין יכול לכפות אדם. רק לחץ חברתי מאפשר זאת, לא כפייה פיזית. אשר לממון – לא תמיד ההורים מקבלים קיצבה, וכאן בית הדין יכול לכפות, מצד צדקה, לפרנס את הוריו, ולא מצד הכיבוד. "ופקדתי את כל לוחציו" – הקב"ה עתיד לפקד את לוחצי ישראל, ואמרו גם על גבאי צדקה על שהם כופים ולוחצים על הצדקה 45 … היה מקובל להטיל צרכי צדקה ע"י כל מיני אמצעים כמו "קמחא דפסחא" 46 ועוד.
הרב סליי: אין מצב כזה שאדם "נזרק החוצה", כי הקהילה מחוייבת לטפל בו. הרב הלפרין (בתגובה לשאלת הרב סליי) : האם זה פוטר את הפרט ?.
שאלה: כיצד יש לחלק נטל כספי, כאשר יש מיני דרגה של קרבה?.
הרב נבנצל: הקרוב – קרוב קודם.
שאלה: כאשר הכלה לא רוצה את הורי בעלה, האם יש זכות לסלקם ?.
הרב נבנצל: אין לה זכות לסלקם כשאין סיבה מוצדקת. אך אם הסיבה היא למען שלום בית היא רשאית לעשות כן. **
היו"ר: ברשותכם נסיים את הסדנא. נודה כולנו לרב נבנצל, הדיון היה חשוב וההרצאה מאלפת.
תודה רבה לכולם.
* . התקציר נכתב על ידי הרב א. נבנצל שליט"א. הדיון נרשם על ידי אחד השומעים (ש. כהן) והועבר לרב נבנצל שהגיה, תיקן והוסיף מראי מקומות.
1 . שבת קנ"ב.
2 . דברים כח ט.
3 . ויקרא י"ט י"ח.
4 . הוריות יג.
5 . ב"מ סב.
6 . ב"מ ל"ג.
7 . שו"ת הרדב"ז חלק ג' סי' תרכז (אלף נ"ב).
8 . ע' שו"ת ציץ אליעזר. (ראה דר' א. שטינברג הלכות רופאים ורפואה [מוסד הרב קוק] שער ה' פרק ג' סעיפים 1-8 ובמראי המקומות שהובאו שם. – העורך).
9 . עה"ש יו"ד ר"מ כ"ב.
10 . ויקרא יט לב.
11 . קדושין לג.
12 . קדושין לא.
13 . דברים כה ג.
14 . שמות כא טו.
15 . שמות כא יז.
16 . דברים כז טז.
17 . ספר חרדים.
18 . שו"ע יו"ד ר"מ י'.
19 . שו"ע ורמ"א יו"ד רמ"א ג'.
20 . שו"ע יו"ד ר"מ ה'.
21 . קדושין לא. וגירסת עין יעקב המצוינת בשולי הדף.
22 . שו"ע ורמ"א יו"ד ר"מ כ"ה.
23 . תקל"א ז'.
24 . שו"ע אה"ע ע"ט א'.
25 . רמ"א אה"ע ע' ג'.
26 . שו"ע ורמ"א אה"ע קיט ו'.
27 . שו"ע אה"ע ע"ט א'.
28 . קדושין ל:
29 . כתובות מט:
30 . רמ"א יו"ד ר"מ כ"ד.
31 . ש"ך יו"ד ר"מ כ"ג.
32 . שו"ע יו"ד ר"מ כ"ב.
33 . באר הגולה שם.
34 . שו"ע אה"ע פ' ד'.
35 . רמ"א אה"ע פ' ד'.
36 . שו"ע יו"ד ר"מ כ"א.
37 . שו"ע יו"ד ר"מ כ"א.
38 . שו"ע יו"ד ר"מ כ"ב.
39 . דברים טו ז-יא.
40 . שו"ע יו"ד רמ"ח א'.
41 . שו"ע יו"ד רמ"ט ב'.
42 . שו"ע ורמ"א יו"ד רמ"ט א'.
43 . שו"ע יו"ד רנ"א ג'.
44 . שו"ת חת"ס יו"ד כל"ד.
45 . ב"ב ח:
46 . רמ"א או"ח תכ"ט א'.
** ראה במדור הביבליוגרפי להלן עמ' 176 כ"ג. – העורך.