תמציות – ביופסות מנפלים לצורך בדיקות אנזמתיות

, "תמציות – ביופסות מנפלים לצורך בדיקות אנזמתיות" ספר אסיא א, עמ' 225.

ביופסיות מנפלים לצורך בדיקות אנזימתיות

השאלה :

האם מותר לעשות ביופסיות של כבד ושרירים מנפלים, לצורר בדיקת פעולות אנזימים.

תשובה :

א. זלזול בקדושת המת – יש קדושה למת כמו ספר תורה (מסכת ברכות, י"ח, א'), ולדעת המחבר יש חשיבות מבחינה זו גם לעובר.
ב. ניוול המת – לדעת הרב אריאלי (כנוס ששי לתורה שבעל-פה), יש איסור נוול גם בעובר. אמנם בצורה כזאת, שהגוף נשאר שלם ורק מוציאים כמות קטנה במזרק – לדעת המחבר אין זה מוגדר כניוול.
ג. חרדת הדין – יש דעות, שבקטן אין חרדת הדין, ובודאי בנפל, שלא הגיע לכלל חיים.
ד. איסור הנאה ממת –
1.  מכיון, שכאן ההנאה היא לא מעצם מעשה הנתוח אלא מהראיה, הרי שאין אסור הנאה בראיה ובלמוד.
2.  מצוות לא להנות ניתנו – וכיון שע"י הלמוד וההשתלמות יבוא למצות הצלת נפשות – הרי אין כאן גדר הנאה.
3.  זה וזה גורם – הביופסיה אינה הגורם היחיד להשגת הידע, אלא גם ספרים, מורים, מאמרים וכו' – והכלל הוא : זה וזה גורם – מותר.
4.  ההנאה באה ע"י שינוי באיבר עקב תערובת כימית וחומרים שונים, ואם-כן זה בגדר – "שלא כדרך הנאתה".
5.  הואיל ואינו מתכוון להנות וגם אי-אפשר באופן אחר – מותר.
6.  בדרך כלל דעת רוב האחרונים, שאין אסור הנאה ממת בנתוחי מתים אפילו של מבוגרים וק"ו בנפל.
ה. מניעת מצות קבורה – יש דעות, שחיוב קבורה חל על גודל כזית ומעלה והביופסיה היא פחות מכך, ויש דעות שמחייבות גם בפחות. ובקבורת נפל – יש המחייבים, ויש הסוברים שאין מצוה לקוברו. – ובנידון דידן, כמובן – שיש להחמיר ולקבור התמיסה אחר השמוש אף על פי שהיא פחות מכשעור ולהתנהג כן לכל הדעות".
1. איסור בל תלין – יש דעות, שבנפל אין עוברים על איסור זה. ובפרט, שכאן ההשהייה של קבורת הנפל היא כאילו לכבודו, כי כל הלמוד הוא לזכות ולמצוה לנפל ובזה מותר.

מסקנה :

יש להקל, כי אין ניוול בצורה אסורה, אין חרדת הדין, אין אסור הנאה, וכו'. בתנאי, שיקחו ביופסיה פחות מכזית, ושיקברו אחר-כך את התמיסה.

(הרב. כ.פ. טכורש, שבילין, מרחשון תשכ"ג, עמ' ל"ג)

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.