טיפול נסיוני באנמיה חרמשית
מהי עמדת ההלכה לאפשר קבלת טיפול נסיוני בבני אדם שתוצאותיו יכולים להחמיר את מצב החולה (אפילו עד כדי מוות) או לרפואותו לחלוטין ממחלה גנטית קשה.
L'chvod HaRav,I will begin training in Obstetrics and Gynecology next year. One of the most common surgical procedures performed in the hospital is laparoscopic tubal ligation for women who have completed their childbearing. In teaching hospitals such as the ones I am considering, this procedure is almost always performed by interns and residents in training. I know that surgical sterilization is a halachic problem, and I wanted to
know if I am allowed to perform this procedure.
-Does it matter whether the patient is Jewish or not-Jewish? (It is unlikely that any of my patients will be Jewish at this particular hospital.)
-Do the patients' ages, number of children, medical problems make a difference in the response? (Most patients seeking the procedure in this hospital will have three or more children and diabetes is very common).
-Does the fact that the procedure is sometimes reversible make a difference? Tubal ligation involved either using clips on the fallopian tubes (more likely reversible) or cauterizing the tubes (less likely reversible). Does the method make a difference?
Also, I will be training in programs with very few residents and a large patient population, so not being able to perform this procedure may put a strain on other residents workload and possibly limit the number of patients who could have the procedure done.
Again, if this procedure is absolutely forbidden I cannot do it, (ie I would not perform an elective abortion under those circumstances) but I wanted to know if the prohibition against tubal ligation was this severe.
Thank you for your help in this question.
1. Please read and study:
a. Rabbi Halperin’s basic article on surgical sterilization (“sirus”) [you can see the article at this link: https://www.medethics.org.il/articles/MISC/other1.asp ]
b. Nishmat Avraham כרך ג אבן העזר סימן ה סעיף קטן יג
[you can see the article at this link: https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.EH.5.asp ]
ד"ר דניאל מלאך, "עיקור חצוצרות" ספר אסיא ח' עמ' 121-149 (הוצאת מכון שלזינגר 1995)
מהי עמדת ההלכה לאפשר קבלת טיפול נסיוני בבני אדם שתוצאותיו יכולים להחמיר את מצב החולה (אפילו עד כדי מוות) או לרפואותו לחלוטין ממחלה גנטית קשה.
Is it permissible for a woman to have a healthy breast removed if she discovers through genetic testing that she may develop the disease later
אבי בגיל שמונים שנה נכנס בשנה האחרונה לבית אבות עקב פטירת אשתו אין לו ברקע מחלות מסויימות שבגגלן יש לו בעיה בצום אלא שהוא זקן
האים ניתן לבצע שינוי בגנים כשהשינוי שרצוי שיבצע הינו קטן כגון עוורון צבעים וגם אם ההורים מאוד רוצים כי הם מפחדים שיחסם בפניו אפשרויות שונות
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.