שלום,
ביחס לעבודה בנושא המתת חסד, עלתה לנו שאלה, שאשמח אם נוכל לקבל עליה תשובה;
האם ניתן למנוע מחולה הנוטה למות פעולות או תרופות מאריכות חיים על מנת שלא ימשיך לסבול?
תודה רבה!
א. מאז ומעולם ההלכה היהודית מבדילה בין המתת חסד ("רצח מתוך רחמים") שהיא אסורה למעשה, לבין המנעות מטיפול מאריך חיים, שעשויה להיות מותרת במצבי סבל מסויימים. בשני העשורים האחרונים עמדת האתיקה הרפואית שבעבר שללה לחלוטין הימנעות מטיפול מאריך חיים, התקרבה לעקרונות ההלכתיים המתירים זאת במקרי סבל קשה.
ראי למשל את מאמרו של פרופ' אברהם שטיינברג הבסיס ההלכתי להצעת חוק "החולה הנוטה למות", רפואה והלכה: הלכה למעשה, עמ' 476-488 (2006); אסיא עא-עב, עמ' 25-39 (2003), ובמקורות המצוינים שם. כמו כן ראי מה שהביא הרב אברהם פרבשטיין (ראש ישיבת חברון) בשם החזון איש באסיא עז-עח (תשס"ו) עמ' 37. כדאי לעיין גם באנצקלופדיה ההלכתית-רפואית (מהדורת תשס"ו) כרך ה' ערך נוטה למות".
ב. פרטים נוספים ניתן ללמוד מחוק החולה הנוטה למות (תשס"ו) כאשר עמדת ההלכה מפורטת במאמרו של פרופ' שטיינברג המצוינת לעיל בפסקה א'.
I want to buy Encyclopedia of Jewish Medical Ethics in Hebrew 2nd edition. I saw that is a seven volume set. The store ordered it
שלום וברכה, בתי משתמשת בכמוסות לקטז – לקטזין של חברת Nutre-life . בשיחה עם החברה המשווקת את המוצר כי אינו כשר כלל בגלל מעטפת גלטין.
אימי חולת לימפומה בת 65. לפני כחצי שנה נמצא בראשה גידול אך הוחלט לא לטפל בו כי הוא היה קטן והיה סיכון של ניתוח בגלל
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.