המשך שאלת סכרת נעורים ומכשיר בשבת (7252#)
שלום וברכה הסוללות מחזיקות מעמד זמן רב, שלושה שבועות לפחות. גם החלפת המיכל לא נעשית בכל יום, אל כל שלושה ימים בערך. שאלתי היא מה
לכבוד
הרב מרדכי הלפרין
שלום רב. לצערנו, נקבע מותו של החולה אודותיו שוחחנו בליל שישי שעבר.
הועדה התכנסה וקבעה את מותו ביום שישי בצהרים בשעה 12:43. משפחתו הסכימה לתרומת איברים. בסופו של דבר, הושתלו ליבו, שתי כליותיו, שתי ריאותיו ושתי קרניות. המשפחה נשאלה האם היא מסכימה לביצוע הנתיחה בשבת והוריתי להם שמצוה להזדרז בפיקוח נפש. במהלך השבוע מנקר בי הספק האם הוריתי כהלכה.
א. האם צריך היה לחשוש שמצבו יתדרדר ולא יוכלו להשתמש באבריו?
ב. האם צריך היה לחשוש לשלומם של החולים שקיבלו את איבריו, או מכיון שהם הסתדרו כך במשך תקופה, לא הייתה נחיצות בביצוע הניתוח בשבת?
ג. האם היה מקום לחלק בין איברים שונים?
אודה לרב על תשובתו ועל שמירת השאלה בדיסקרטיות עקב רגישות הנושא.
בברכה,
משה שפטר
טירת צבי
א. אמת. זה חשש אמיתי שהמציאות מוכיחתו
ב. מדובר בחולים שיש בהם סכנה ממשית, עליהם נאמר: הזריז הרי זה משובח, והשואל הרי הוא שופך דמים.
ג. יש מקום לדיון בנושא בקרניות. כאן יש הבדל בין מצבים שונים החסרים לי. למשל: אם מדובר להשתלת קרנית לאדם עיוור בשתי עיניו, מצבו מוגדר כפיקוח נפש, כמו כן חסרים לי נתונים על משך השרידות של קרניות לאחר המוות בכל אופן, אינני בטוח שעצם השתלת הקרנית דוחה שבת כאשר ניתן לשמר את הקרנית ולהשתילה אחרי שבת.
שלום וברכה הסוללות מחזיקות מעמד זמן רב, שלושה שבועות לפחות. גם החלפת המיכל לא נעשית בכל יום, אל כל שלושה ימים בערך. שאלתי היא מה
אני בשליש הראשון להריוני הראשון. בקרוב חל תענית אסתר ורציתי לברר לגבי חיובי לצום בתענית אסתר, ובהמשך (י"ז בתמוז, ט' באב…) אם אני לא אוכלת,
שלום–יש פרסומת של מכון הרמבם, המכללה לרפואה יהודית ועוד גופים שהם כנראה אחד. הם טוענים שהרמבם היה רופא דגול–וגם מנתח?! — ושיש לבסס את הרפואה
שלום כבוד הרב אני מבקש את התייחסותכם לנושא שהופך להיות בוער יותר ויותר בדורנו של הזרעת רווקה. מה הם הצדדים לאיסור ומה הצדדים להיתר ובאילו