תכנון ילד להצלת אח חולה בלוקמיה

שתפו:

23 במרץ 2012

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום הרב,
 
אנו  תלמידות אולפנא בפ"ת ואנו עושות עבודה בביולוגיה על אבחון גנטי טרום השרשתי בעניין ילד שחלה בלוקמיה ולא נמצא עבורו תורם
אז הוריו החליטו להביא עבורו אח שיהיה מתאים גנטית לתרום לו מח עצם.
האם מותר לעשות אבחון גנטי טרום השרשתי במקרה זה?מה עמדת ההלכה בעניין זה?ובכלל בעניין "ילדים בהזמנה"?
נשמח מאד אם תענה לנו על שאלתינו בהקדם האפשרי,
תודה מראש,

תלמידות האולפנא

תשובה:

א. על פי ההלכה, כדי שפעולה מסויימת תהיה אסורה חייבת להמצא סיבה הלכתית לאסור. לכן קודם כל צריך לברר האם יש איסור להביא לעולם ילד "מעוצב" או שחובה על פי ההלכה להשאיר את תכונות היילוד ליד המקרה. גם אם ימצא איסור ליצירת ילד "מעוצב", יש לבדוק האם האיסור הזה מתקיים או נדחה במקום פיקוח נפש. לאור דרך ניתוח זו קשה למצוא נימוקים לאסור את התהליך. כמובן שניתוח הלכתי מפורט יותר חשוב לפני הכרעה הלכתית מעשית, אך דיון כזה חורג ממסגרת זו. מומלץ גם שתעיינו בשו"ת בנושא בחירת מין הולד – שאלתה של ד"ר חנה קטן ותשובתו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין. השאלה והתשובה פורסמו באסיא עה-עו, עמ' 190-192.

ב. קיימת שאלה חשובה נוספת שיש לדון בה כאן. ככלל, אסור לקחת מאדם תרומת רקמה או תרומת דם בלא הסכמתו. מה דינו של תינוק או ילד קטן, שאיננו מסוגל לתת לכך הסכמה בעצמו. האם מותר לקחת ממנו תרומת דם (שאיננה מזיקה) בלא שהוא נתן הסכמה תקפה? האם חובת ההצלה בסכנת חיים מתירה נטילה כזו? אלו שאלות חשובות שצריכות להלקח בחשבון בכל דיון מסוג זה. דיון בסיס בשאלה זו מובא בנשמת אברהם, חו"מ, סי' רמג, ס"ק א.

כאן חשוב להכיר את הדיון העתיק בשאלה המעניינת, האם פיקוח נפש דוחה גם איסורים של "בין אדם לחבירו" או רק איסורים ש"בין אדם למקום". ראי במאמרי איברים להשתלה מתורם חי – היבטים הלכתיים, פורסם ב אסיא מה-מו, עמ' 34-61 תשמ"ט; ספר אסיא ט', עמ' 321-348 (תשס"ד).

בנוסף יש לשקול מתי יתכן אומדן דעת שהצלת אח במחיר פגיעה מזערית בקטין, הופכת להיות אינטרס ממשי של הקטין. במצב כזה תהיה לאפוטרופוס (להורים) הזכות להחליט עבור הקטין לטובתו.

ג. ראי את המקורות שהביא בנשמת אברהם (מהדורה חדשה, תשס"ז) כרך ד' חלק חו"מ סימן רמ"ג ס"ק א.

ד. לגבי השמדת העוברים הלא מתאימים: ניתן או להקפיא את העוברים להריונות עתידיים, וכאשר אין צורך בהם – דעת מרבית הפוסקים היא שבשלב הטרום-השרשתי אין איסור הפלה ומותר להפשירם ללא שימוש.

להדפסה

שאלות נוספות

תשמיש לאחר פרישה

שלום. האם מותר לאחר התשמיש (לא ביאה ראשונה) שהבעל פרש באיבר מת , אחרי מנוחה קצרה להמשיך את התשמיש באיבר חי? כלומר,כאשר הבעל יכול לאחר

קרא עוד »

egg freezing

Dear IRP: I am researching the issue of egg freezing for social purposes. I would like to know what the halachic issues are, if any,

קרא עוד »

בדיקת זרע לפני החתונה

שלום לכבוד הרב בע"ה בעוד כתשעה חודשים אני מתחתן. כלתי לעתיד מבקשת ממני לעשות מספר בדיקות לפני החתונה, כיוון שהיא רוצה להיות בטוחה שלא תהינה

קרא עוד »

הוצאת זרע לבטלה

שלום רב אני בחור בשנות העשרים לומש בישיבה. לעיתים קרובות אני מתעורר בבוקר ומגלה שיצא לי זרע בזמן השינה באונס גמור. אינני עושה מעשים שיכולים

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.