ברכה מרב פוטרת מללכת לרופא?
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת האם כאשר אדם הולך לרב מקובל לשאול שאלה בריאותית והרב מברך ונותן את ברכתו ואומר שבע"ה הבעיה תיפטר ולאחר תקופה
שלום–יש פרסומת של מכון הרמבם, המכללה לרפואה יהודית ועוד גופים שהם כנראה אחד. הם טוענים שהרמבם היה רופא דגול–וגם מנתח?! — ושיש לבסס את הרפואה בימינו על משנתו הרפואית של הרמבם.
משום מה הדברים נראים לי קצת תמוהים.
קראתי קצת מדברי הרמבם–אשר להתנהגות בריאותית–בהחלט הדברים נראים מענינים.
אשר לצד הטיפולי–חבר רופא הראה לי טעויות בידיעה באנטומיה שלו–כי הוא ידע מה שהיה ידוע אז–וגם הטיפול שלו לא מתיחס תמיד לבעיות האמיתיות של המחלות –שחלקן הכיר במונחיו הוא—ורובן הידועות בימינו –לא.
מה דעתכם על הסוגיה ? היש לכם ספר או מאמרים שניתן לקרוא על הנושא ? התוכלו לדבר עם המכללה לרפואה יהודית ולראות שהם אכן פועלים כהלכה לפי ההלכה–ולא יוצרים הלכה משלהם שפוגעת בהלכה היהודית ? הם דתיים וכנראה -חרדים.
בתודה לעזרתכם להסיר מכשלה–כי אני מכיר אנשים שמטופלים בשיטת הרמבם ומונעים מעצמם איבחון וטיפול ברפואה המדעית–ונראה לי שיתכן והם מסכנים או יסכנו את חייהם.
י
א. הרמב"ם היה רופא גדול, וגם מנתח. הוא היה מגדולי הרופאים בזמנו, אם לא הגדול שבהם. אע"פ כן היו דברים שבהם ידיעותיו הרפואיות היו פחותות מהידיעה הרפואית של חז"ל.
לדוגמא: חז"ל דברו במשנה במסכת בכורות (פרק ח) על אפשרות של לידה רגילה לאחר לידה קודמת בניתוח קיסרי, או בלשון המשנה "יוצא דופן, והבא אחריו". בניגוד לחז"ל שידעו כי אפשרות כזו קיימת (בימינו היא מצויה מאד), הרמב"ם היה משוכנע כי מציאות כזו היא בלתי אפשרית.
ב. לגבי הרפואות המוזכרות בגמרא, קיים כידוע חרם של הקדמונים, שאוסר להשתמש בהם, אלא אם הן מקובלות ברפואה הקיימת כיום.
לגבי תרופות שמציין הרמב"ם לא ידוע לי חרם שכזה, אך ברור שאין להשתמש בהם באופן עיוור, בלא בדיקה שהתרופה קודם כל לא מזיקה, ובנוסף יכולה גם להועיל. אחרת – מי שמשתמש בתרופות אלו עלול לסכן ח"ו את חייו.
ג. לגבי בדיקת המכללה (המוצגת בפרסומים הרשמיים כעוסקת ברפואה משלימה ומונעת) – בדיקה כזו איננה נכללת בפעילויות מכון שלזינגר, ולכן לא נוכל לבצעה.
ד. ראוי לדעת כי רבות מההוראות הרפואיות של הרמב"ם – בעיקר בתחום הרפואה המונעת – מקובלות גם בימינו. ראה לדוגמא מאמרם של דרור פיקסלר וגאולה פארן רפואה מונעת בכתבי הרמב"ם ובימינו, אסיא פג-פד, עמ' 119-140 (2008).
שלום כבוד הרב, רציתי לדעת האם כאשר אדם הולך לרב מקובל לשאול שאלה בריאותית והרב מברך ונותן את ברכתו ואומר שבע"ה הבעיה תיפטר ולאחר תקופה
אני בהריון באמצע חודש תשיעי בבדיקה שנעשתה לי עקב כאבים בגב נמצאה פתיחה של 1.5 ס"מ ללא דימום או צירי לידה. האם הפתיחה הזו מטמאת
שלום וברכה הרב ד"ר,שאלתי הינה באשר לאישתי.אנו נשואים ב"ה כחצי שנה , אישתי איננה מקבלת מחזור- ווסת קבוע אלא אחת לכמה חודשים עד חצי שנה
I am teaching an Introduction to Jewish Law at the University of North Carolina in Greensboro. In teaching Mishnah Yoma Chapter 8, particularly Mishnah 7,
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.