בן הזוג נשא HIV
בס"ד שלום רב לפני כשבועיים גיליתי כי בעלי נשא HIV התחתנו לפני חצי שנה והוא לא שיתף אותי עד עכשיו ורק לאחר שהרופאים אמרו כי
שלום וברכה,
ברצוני להציג לפני הרב שאלה הלכתית הנובעת מעבודתנו בבית החולים:
אשה בת 37, נשואה ואם ל-3 ילדים, כעת בסוף הריונה הרביעי, הופנתה לבית החולים לביצוע ניתוח קיסרי מתוכנן (מסיבות רפואיות האשה אינה יכולה ללדת בלידה רגילה). האשה ציינה בפני רופא הנשים כי אינה מעוניינת ללדת ילדים נוספים, ולכן הוצע לה לבצע בסוף הניתוח הקיסרי גם ניתוח "קשירת חצוצרות" שימנע אפשרות להריון נוסף בהמשך.
האשה קיבלה את ההצעה ל"קשירת חצוצרות" בסוף הניתוח הקיסרי, משתי סיבות:
1. ביצוע ניתוח "קשירת חצוצרות" בהזדמנות אחרת כרוך בסיכון ניתוחי נוסף (ניתוח נוסף, הרדמה וכו').
2. ביצוע ניתוח "קשירת חצוצרות" בהזדמנות אחרת לא ימומן ע"י הגורם המבטח (במקרה זה קופת חולים) והאשה תצטרך לממנו באופן פרטי, בעוד ביצוע "קשירת חצוצרות" יחד עם הניתוח הקיסרי לא יעלה לה תשלום נוסף, כי הניתוח הקיסרי עצמו ממומן ע"י הגורם המבטח.
הרופא המרדים המיועד להרדים את החולה במהלך הניתוח הינו דתי, ירא-שמיים, והוא מסתפק אם מותר לו לבצע את עבודתו או שעליו לדרוש שרופא מרדים אחר יבצע את הפעולה.
יש לציין כי תוספת "קשירת החצוצרות" מבחינת המרדים אינה דורשת עבודה נוספת, מלבד הארכת זמן הניתוח (וההרדמה) במקצת.
עוד נציין כי במידה והמרדים יודע מראש שזהו הניתוח המתוכנן, הוא יכול לבקש לא להשתתף בו. כך למשל הוא נוהג בהרדמה לצורך ניתוח שאסור על פי ההלכה (כגון ניתוח "קשירת חצוצרות" בלבד).
אם הוא לא יידע זאת מראש קצת יותר קשה לבטל את השתתפותו כי זה יעכב את הניתוח כולו עד שיימצא מרדים מחליף.
האם מותר לרופא המרדים להרדים את החולה לניתוח זה? האם אין בזה משום "מסייע לדבר עבירה"?
אשמח לדעת את התשובה, כמו גם מהו גדר האיסור (דאורייתא/דרבנן).
בברכה ובתודה מראש
אין היתר לבצע ניתוח זו אלא אם כן הריון נוסף יסכן את האשה עקב הקיסרי הזה (כמובן יהיה אסור לה להיכנס להריון אחרי הקסרי לפחות לעוד שנה ויהיה מותר לה להשתמש באמצעי מניעה). א"כ גם למרדים יהיה דין של מסייע ואסור לו להשתתף בניתוח. אגב, הסיבה ב' איננה סיבה להקל בהלכה.
בס"ד שלום רב לפני כשבועיים גיליתי כי בעלי נשא HIV התחתנו לפני חצי שנה והוא לא שיתף אותי עד עכשיו ורק לאחר שהרופאים אמרו כי
לרב שלום, בט` באב יתכן ואהיה בע"ה בשבוע השני להריוני (ויתכן ולא). האם מסוכן לצום? האם מותר לצום? האם מותר לא לצום? תודה
לכבוד הרב. רציתי לשאול בנושא של ניתוח ליזר להסרת משקפיים. ידוע שיש בזה סיכונים (אני לא יודע בדיוק מהם אך הבנתי שהם מאוד נדירים). האם
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.