דיני נידה – דימום לאחר טיפולים בסרטן
בס"ד שאלה: אשה בת 46 עברה כריתת שד, ומטופלת בטומוקסיפן וזריקות לוקרין. לאחרונה החלו דימומים ובבדיקה אצל רופאת נשים נאמר לה שרירית הרחם מעובה מאד,
follow-up on #4923 – Medical research Vs. practice
Thanks so much for your response. I read through part of the book you recommended, it was a real help!
Something I have been thinking about regarding clinical medicine vs. medical research: Halacha, with regards to Shabbat, differentiates between someone critically ill and slightly ill, making a doctor obligated to desecrate Shabbat to save someone critically ill, but obviously not allow a researcher to do "critical" medical research.
This made me think about the mitzvah of pikuach nefesh: is one doing the mitzvah more as a doctor definitely saving someone's life than as a researcher working with a team on a study that may or may impact a lot of people?
On the one hand the doctor's results are immediate and apparent, on the other hand research has potential to reach many more people.
Please let me know your thoughts or any other good references (English) to consult.
Thanks so much!!
Be well
M
The doctor deals with an ill patient present here and now; the researcher is dealing with the future and an unknown future at that. There can be no room for desecrating Shabbat in research
בס"ד שאלה: אשה בת 46 עברה כריתת שד, ומטופלת בטומוקסיפן וזריקות לוקרין. לאחרונה החלו דימומים ובבדיקה אצל רופאת נשים נאמר לה שרירית הרחם מעובה מאד,
אני מעוניין לדעת מהי בעצם עמדת ההלכה בנושא המתות החסד. היכן אוכל למצוא ביסוס לתשובה? (משנה, תלמוד, שולחן ערוך…). בתודה מראש.
שלום, רציתי לשאול את הרב הלפרין- אני בחור בן 23, נשוי ועשיתי מס' בדיקות זרע בהן התגלתה בעיה במבנה הזרע ובתנועה. בבדיקות דם נמצאה רמה
מזה כשנה אני חולה בסכרת 1 כבת 50. כיום הרופא הציע לי לקחת משאבה לאינסולין (במקום הזריקות). שאלתי איזו משאבה מבין הבאות היא פחות בעייתית
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.