שימוש במשאבים ציבוריים למטרות פרטיות- גבולות ההקפדה

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב גבריאל טולדאנו

שאלה:

בס"ד שאלה בעניני שימוש בחשמל בבית חולים למבקר של חולה או לסועדו


1.כשחולה מאושפז מספקים לחולה עמדה ובה תקע חשמלי כך אני מבין לשימושו, שאלתי האם כשיש לחולה קרוב משפחה שסועדו או לאו דווקא סועדו אלא נמצא אתו שעות רבות כמו בעל לאשה או אחים וכו' האם מותר להתשתמש בנקודה זו גם לנמצא עם החולה וזה יחשב כמו צרכי החולה- כגון הטענת פלאפון של הנמצא עם החולה או שיומש ברדיו וכו' – והאם שונה הדבר ממבקר שמבקר ביקור של שעה או שעתיים כמבקר רגיל של החולה

2. האם במוסד ציבורי קופ"ח או אחר או אף בפרטי מותר לעובד לתת ללקוח להטעין פלאפון בקיר ושימושים מעין אלה, וזה נקרא דבר שאף אדם סביר לא מקפיד בו לא המעביד ולא בעל העסק או המוסד ציבורי או מוסד המדינה

תשובה:

דברים שאין אדם מקפיד עליהם אין בהם משום גזל, ויעוין בשו"ע סי' קס"ט סעיף א' ברמ"א שאורח בסעודה מותר ליתן לחבירו שגם הוא מוזמן. ויעוין במג"א בסק"ד שכתב שבסעודה שאינה מצומצמת אפשר לתת לכל מי שרוצים כי בעל הבית אינו מקפיד.

היוצא מן האמור, כשחולה מאושפז בבית החולים ודבר ברור שבאים לבקרו ושוהים עימו שעות רבות או ימים, שהבית חולים לוקח זאת בחשבון ואפשר להחשיב זאת כ"מוזמנים לבית החולים", ובמקרה כזה בוודאי שמותר להם להשתמש בחשמל של בית החולים וכן בדברים ששייכים לבית החולים כגון מיטה או כוס תה קפה חלב וכו'.

גם אם מדובר באדם שבא לבקר את החולה כשעה או שעתיים, בכל זאת מותר, כי בית החולים לא מקפיד בדברים אלו, וזה דומה למש"כ המג"א שציטטנו לעיל שאורח מותר לתת לאדם אחר אפי' שלא מוזמן כי בעה"ב אינו מקפיד.

והוא הדין בכל מקומות הציבוריים מקובל וכן נהוג, שלא מקפידים על דברים מועטים כגון להטעין פלאפון או שימוש מועט בחשמל ולכן נראה שאין בזה משום גזל ומותר.

להדפסה

שאלות נוספות

הרחבה צידית בעובר

שלום אשתי ביצעה אתמול סריקה מורחבת שבוע 17 והרופא מצא הרחבה צידית של חדרים לטרליים – 17 מ"מ, כמו כן הרחבה של חדרים 3 ו-4.

קרא עוד »

מחשבות על השטן

מסוכן ומזיק. נכנס לי מין פחד לראש שאני לא יודע אם הוא מוצדק או לא, שאם אני נזכר או חושב על שמו של השטן במהלך

קרא עוד »

מניעת הריון

בס"ד שלום רב! האם אפשר למנוע כניסה להריון מבחינת ההלכה? המצב הוא שאנחנו רוצים להתחתן אבל לא רוצים ילד בשנה וחצי הראשונים . מה מותר

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.