הריון (שבוע 31, סכרת) בצום יום כיפור

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום כבוד הרב !

ביום הכיפורים אי"ה אהיה בשבוע 31 להריוני. לפני כחודש התגלתה אצלי סכרת הריון שבאה לידי ביטוי בעיקר כשאני בצום ( הסוכר שלי עולה והדבר יכול לסכן את העובר ואותי ) הרופאה צוותה עלי לאכול כל מספר שעות ( 3 ארוחות עיקריות 3 בינים וכן מעט לפני השינה ומעט בבוקר ), כרגע אני מאוזנת ע"ע דיאטה, אולם בשל מגמת ההחרפה עם התקדמות ההריון , ככה"נ אאלץ להתחיל להזריק אינסולין בקרוב. יש לציין כי 5 שעות צום במהלך היום גורמים לי לסחרחורות , נפילת לחץ דם, ולכתמים שחורים בראיה, ואני חייבת לאכול ולשתות כדי לחזור לעצמי.

בנוסף, אבי סובל מסוכרת וכן במשפחתי המורחבת רוב דודי סוכרתיים.

הרופאה שלי אסרה עלי לצום, אולם אני צמה מגיל 10 ואני לא יודעת איך לקבל את אמירתה. התייעצתי עם הדיאטנית שלי וממנה קיבלתי את אותה תשובה.

אינני יודעת מה לעשות. האם מוטב לצום ולבצע בדיקות סוכר בדם ולחץ דם

ורק במקרה שאחוש לא בטוב לאכול ? האם לאכול ולשתות בשיעורים?

ברצוני לבקר בבית הכנסת במהלך הצום.

יש לציין כי לבעלי מאוד חשוב שאוכל ואצטרך אליו לתפילה, כוון שההריון מאוד חשוב לו, וכן הוא הגיע מחינוך חילוני והוא צם ומבקר בביה"כ ,רק מאז שנישאנו, בהשפעתי. ואינני רוצה לעורר את כעסו.

אינני יודעת מה לעשות.

תודה , וגמר חתימה טובה !

ס'

תשובה:

הקדמה

הדבר החשוב ביותר ביום הכיפורים הוא הצום. ולכן אם הברירה היא בין צום והישארות בבית לבין הליכה לבית הכנסת בלא צום מלא – התורה מחייבת לבחור בצום ולהשאר בבית.

יתר על כן, גם מי שחייב לאכול או לשתות במנות של פחות מכשיעור, אבל אם ילך לבית הכנסת יצטרך להגדיל את נפח הנוזלים שיידרש לשתות, גם אז אסור לו ללכת לבית הכנסת אלא להישאר בבית.

תשובות לשאלות

השנה, שיום כיפור חל בשבת, לכל הדעות אין הצדקה לביצוע בדיקת דם לבירור רמת הגלוקוז רק כדי לאפשר אולי השלמת הצום.

לכן במצב כמו שלך, עליך לציית להוראות הרופאה ולשתות את הכמות הנדרשת על ידה.

שתי הערות נוספות:

א. לגבי שתיה, פחות מכשיעור פירושו שתיית מנה של נוזלים (לא רק מים אלא גם נוזלים ממותקים) בנפח של 40 סמ"ק בהפסקות של 9 דקות בין מנה למנה.

לגבי אכילה, פחות מכשיעור פירושו אכילת מזון בנפח של עד 30 סמ"ק (נפח מגירה של קופסת גפרורים מצויה) בהפסקות של 9 דקות בין מנה למנה. [אין צורך בהפסקה מיוחדת בין מנת שתיה למנת אכילה, ולכן אם עבר הזמן הנדרש מהאכילות והשתיות הקודמות מותר לשתות מנה של פחות מכשיעור ומיד לאחריה לאכול מנה של פחות מכשיעור]

ב. מי שנוהג על פי ההלכה ושותה ואו אוכל ביום הכיפורים מטעמים של סכנה, איננו עובר שום עבירה, אלא אדרבה, הוא מקיים את המצוה החשובה של "ונשמרתם מאד לנפשותיכם"

להדפסה

שאלות נוספות

ההבדל בין נידה וזבה

האם אני מבין נכון? ההבדל בין נידה לזבה, הוא רק בתאריכי הדימום, נידה רואה במחזוריות קבועה פחות או יותר, וזבה רואה שלא בזמן המתוכנן. אך

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.