היחס לילד המפגר
שלום לכבוד הרב אני עושה עבודה על יחס המקורות כלפי האדם המפגר. אני מעונין לעשות השוואה (לא פשוטה בשבילי) בין חש"ו לבין רבנים הטוענים שהללו
הרב, ברשותך מספר שאלות, הנובעות משאלה עקרונית אחת: מהם העקרונות על פיהם נקבע אם מותר או אסור לבצע הפלה מלאכותית? כיצד נכנס לשיקולים עניין "רודף"? ומה כאשר הולד נושא מחלות קשות? וכשמדובר בהריון בגלל איסורי עריות? ורצון להפיל בגלל זמן הריון בלתי מתאים לזוג
1. במאמרו של הרב ד"ר הלפרין "הפסקת הריון – היבטים משפטיים, מוסריים והלכתיים" שפורסם ברפואה ומשפט גליון 27 עמ' 84-90.
2. באנציקלופדיה הרפואית הלכתית של פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, ירושלים) כרך ב' ערך הפלה עמ' 47-115, ובמקורות המצויינים שם.
3. בנשמת אברהם כרך ג' חלק חו"מ סי' תכ"ה.
לשאלת הרודף:
מבחינה עובדתית טהורה, העובר איננו רודף את האם יותר ממה שהאם רודפת את העובר.
[הרחם מתכווץ על העובר ועל פי החוק השלישי של ניוטון מופעל לחץ תגובה נגדי כלפי הגורם הלוחץ].
וכך גם מפורש בתלמוד הירושלמי, שאינך יודע "מי רודף את מי". אלא שהרמב"ם סובר שכאשר קיימת רדיפה הדדית בין שני גורמים, שהאחד במעמד אנושי מלא והשני במעמד נחות יותר, אזי זה שבמעמד הנחות נחשב כרודף. [הסבר מקובל זה מובא, בין היתר, בשו"ת תורת חסד. עיקרון דומה מופיע ברמב"ם עצמו בסוף הלכות חובל ומזיק לגבי נוסעי ספינה העומדת לטבוע].
מאחר ועל פי הלכה ברגע שיצא ראשו של עובר מעמדו משתנה ממעמד עוברי נמוך למעמד אנושי גמור – בטל העיקרון ששבר את הסימטריה הפיזיקלית שהפך את העובר לרודף.
ועם ביטול מצב זה אי אפשר לומר שהעובר הוא הרודף יותר מאשר שהאם היא הרודפת.
שלום לכבוד הרב אני עושה עבודה על יחס המקורות כלפי האדם המפגר. אני מעונין לעשות השוואה (לא פשוטה בשבילי) בין חש"ו לבין רבנים הטוענים שהללו
מהו המצב של הועדה העובדת על מכשירי הנשמה עם "שעון שבת"?היש התקדמות?תודה על העדכוןיחיאל
Post Content מוהל אצלנו בקהילה שאל אותי האם הוא רשאי לשים תחבושת שבא חצי פרופיל של אדרינלין, לפני הפריעה והמציצה מיד האחרי החיתוך. או שיש
כידוע, אשה שהיא כעת בהריון אינה יכולה להיכנס בשנית להריון, אולם האם אשה יכולה להיכנס בשנית להריון באמצעות הפריית מבחנה. ואם כן- האם הדבר מותר
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.