בס"ד
שלום רב. אני לקראת סיום לימודי ברפואה סינית (דיקור,צמחי מרפא). בעקבות עיון בשו"ת התעוררו בי מספר שאלות:
א. ראיתי שהרב נשאל על טיפול בשיאצו או רפלקסולוגיה לבן המין השני וענה כי הדבר מותר רק במקרה של פיקוח נפש. מדוע הרב לא הזכיר כאן את הש"ך ביו"ד קצה' ס' יז'. האם הטיפולים הנ"ל, לאחר אבחון ותשאול מדוקדק, פחות רפואיים מאשר מגע אחות ע"מ להרגיע (כשאין פיקוח נפש), או פיזיותרפיה ע"מ להקל על כאבים בברך לדוג' (כאשר בכך הם יעילים לפעמים הרבה יותר מפיזיותרפיה).
ב. כידוע, טיפול ברפואה מונעת מציל חיים. עצירת מהלך של הידרדרות בסוכרת לדוג' או שיפור זרימת הדם וחיזוק תפקודם של איברים פנימיים הם דברים נפוצים ברפואה אלטרנטיבית בכלל ובר"ס. האם ניתן לומר שפעולות רפואיות אלו הינן פחות מצילות חיים? מדוע נראה כי מופחת מעמדה של הרפואה הטבעית ללא צידוק?
ג. מי קבע שמחקר דו-עלום הינו הקריטריון היחיד? כבר ראינו לא מעט תרופות ואמצעי טיפול שעברו מבחן זהה ובכ"ז נמצאו לא מועילים או פוגעים(ר"ע אסטרוגן ופרוגסטרון בגיל הבלות).
תודה רבה
לגבי טיפול בעיסוי או ברפלקסולוגיה בבן המין השני, קיימת בעיה הלכתית אמיתית עקב ההשפעה האירוטית האפשרית על המטפלים והמטופלים, ולכן, פרט למצבי חרום אין לטפל בבין המין השני.
במצב של סבל גדול, אף שאין בו סכנת חיים, בשעת הדחק ניתן להקל אם העיסוי נעשה בלא מגע יד ישיר (באמצעות כפפות, או מטלית בד שחוצצת בין יד המעסה לגוף המעוסה), במקום בו נמצאים כל הזמן גם אנשים אחרים.
ב. ראה תשובה א'. במקום בו מדובר בהצלת חיים ניתן לפעול באופן המקטין מאד את ההשפעה האירוטית.
ג. הכלל הוא אין לדיין אלא מה שעיניו רואות. אם היו מחקרים שנעשו בצורה בלתי מבוקרת מספיק, ברור שחייבים לבצע מחקרים אחרים מבוקרים כנדרש.
ראה שו"ת ריב"ש סי' תמ"ז.
שלום הרבברצוני לשאול על תשעה באב 'נדחה' (צום בי' באב – יום א' בשבוע, כמו השנה – תשע"ה).האם אדם המרגיש חולשה קלה מפאת הצום הזה
מדוע על פי ההלכה אסור להתגלח בסכין גילוח? והאם אתה יכול להביא לי את הציטוט של הפסוק מהמקורות.
כבוד הרב, שלום, אני מושתלת כליה כבר שנה, והרופאים אומרים לי שעדיף לא לצום. שמעתי שיש היתר שאומר שאפשר לקחת כל 9 דקות פחות מכזית.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.