יחס ההלכה לנטילת איברים ממת לצורך ריפוי החי

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

האם מתירה ההלכה נטילת אברים ממת בכלל ולצורך השתלה בפרט?

תשובה:

1. קיים איסור לקחת איברים מחולה שטרם נקבע מותו באופן מוסמך על פי ההלכה. כי אסור להרוג אפילו את מי שנוטה למות, וגם אם מדובר בהריגה לצורך הצלת אחר.

2. להסכים לתרום איברים לאחר המוות שיקבע באופן מוסמך – יש משום מצווה חשובה של הצלת נפשות.

3. מהו המוות שנקבע באופן מוסמך – יש על כך כמה דעות שפירוטן חורג ממסגרת זו. ראה בין היתר:

אסיא נ"ג נ"ד 5-16 (קביעת רגע המוות – סקירת עמדות / פרופ' אברהם שטינברג)

ספר אסיא ו' 27-40 (השתלת לב בישראל – החלטת מועצת הרבנות הראשית מקורות והערות להחלטה / ועדת ההשתלות; הרב מרדכי הלפרין; הסתדרות רפואית "הדסה"; פרופ' חיים סומר; פרופ' אברהם ס. אברהם)

4. כדאי לעיין גם באסופת מאמרים לקראת הכינוס הבינלאומי הראשון לרפואה אתיקה והלכה, בשער השני "השתלת איברים" עמ' 63-173.

(הספר בהוצאת מכון שלזינגר, 1993)

5. מידע נוסף על תרומת והשתלת איברים ניתן למצוא באתר מכון שלזינגר www.medethics.org.il, תחת הקטגוריה של מאמרים, ושם השתלת איברים.

או בלינק הבא:

https://www.medethics.org.il/siteHeb/Articles.asp?page_id=31&keyword

להדפסה

שאלות נוספות

הורשת סרטן

שלום, רציתי לדעת מה קורה אם ישנה משפחה שיש בה שני מקרי מוות במשפחה המצומצמת כתוצאה ממחלת הסרטן – האם נישואים עם אדם ממשפחה זו

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?