אני כותבת הפעם בשם חברתי: היה לה כתמים יומיים ואח"כ הפסיק וביום השמיני התחיל דימום שלושה ימים סך הכל 10 ימים לפני השבעה נקיים, היא רצתה להיטהר כמה שיותר מהר ובהפסק טהרה ובבדיקה של היום הראשון היא בדקה לא לעומק כפי ההלכה אלא מעט. אח"כ ספרה שבעה נקיים וטבלה. כעת היא בהריון ויש לה יסורי מצפון שהיא לא בדקה כפי שהיתה רגילה תמיד כפי ההלכה. זו פעם ראשונה שהיא "מקלה" בבדיקות דבר שלא עשתה קודם ודוקא עכשיו היא בהריון. יש לציין שבעלה לא אדם כל כך דתי על כן ממש משום שלום בית היתה חייבת להיטהר כמה שיותר מהר. מה דעתך כבוד הרב והאם יכולה לתקן את ענין הבדיקות שלא עשתה כהלכה, מאוד מוטרדת מכך. עצתך בבקשה.
למרות שלכתחילה היתה חברתך צריכה להקפיד יותר, לאחר מעשה טבילתה היתה כהלכה ללא שום פקפוק ואינה צריכה לחשוש או להיות מוטרדת.
כמובן שבפעם הבאה כדאי שתנהג כפי שהיא רגילה.
את הנימוקים ההלכתיים ניתן לראות בקישור:
——————————
נימוקי התשובה:
השו"ע פוסק בסי' קצו' סעי' ו' כל בדיקות אלו וכו' ותכניסנו באותו מקום בעומק לחורים ולסדקים עד מקום שהשמש דש וכו' ואם יקשה בעיניה מאוד לפחות בדיקה של יום הפסק טהרה תהי עד מקום שהשמש דש וברמ"א שם בדיעבד אם לא עשתה כן כלל רק שבדקה עצמה יפה בחורין ובסדקין בעומק היטב כפי כחה אע"פ שלא הגיע למקום שהשמש דש סגי לה.
וכתבו האחרונים שבדיקת חורים וסדקים אינו אלא מדרבנן ומן התורה די לה בבדיקה בבית החיצון בלא בדיקת חורים וסדקים, ובלבד שתשהה בבדיקתה שיעור זמן שתרד מן המטה ותדיח פניה של מטה.
ולא גזרו חכמים שתבדוק בחורים ובסדקים אלא במקום שאפשר אבל כשא"א די לה בבדיקה מן התורה סד"ט ס"ק כג'. ובמקרה דנן אפ"י שלא שהתה בבדיקתה עכ"פ כיוון שהלבנים צמודים לגופה וודאי שאם היה דם היה נראה הוי כמו ששהתה, ולכן כיוון שמדובר במצב של שלום בית והיתה חיבת להיטהר נחשב כא"א וודאי שעלתה לה הבדיקה כדת וכהלכה ואין לה להיות מוטרדת מכך.
———————-
המשיב הינו הרב גבריאל טולדאנו.
I am a Plastic Surgeon working at a number of hospitals, some of them up to 50km apart. Although I try to limit being on
שלום, ברצוני לדעת על המתת חסד באיסלם, על קדושת הגוף וכו'. האם תוכלו לסייע בידי?
במד"א יש בעיה שאי אפשר לכבות את האור הפנימי של האמבולנס כאשר הדלת נפתחת, ז"א שבכל פתיחה של הדלת אני מפעיל את המנורות. רציתי לשאול