צום יום כיפור לאשה בשנות השבעים לאחר ניתוח להסרת גידול סרטני
שלום רב! חמותי, אשה בשנות השבעים לחייה, עברה ניתוח להסרת חלק מהקיבה בעקבות גילוי גידול סרטני. היא ניזונה עכשיו באופן נורמלי, אך, כמובן, מוגבלת בכמות
יש לנו ויכוח חברים בכולל. חברי טוען שאם רב חשוב שבעיני רבים הוא מגדולי פוסקי הדור פסק שמחוייבים הציבור לעשות פעולה רפואית מסויימת אז זה מחייב כפסק הלכתי היות והוא מן הסתם גבה עדויות שהביאו אותו למסקנה זו וידיעתו ההלכתית בגביית עדות כרב המסוגל להתיר עגונות מחייבת את כל מי שאיננו ברמה הזאת של פסיקה. ואני טוען שבעניני רפואה אי אפשר לחייב אדם מבחינה הלכתית לא משנה מהי גדולתו בתורה, ושאם הוא הגיע למסקנתו הפרטית על פי המחקר שהוא עשה באיסוף מידע רפואי המספק אותו איננו כפוף לפסק של אותו רב.
מקור: מטה אפרים, או"ח, תריח, טז, הובא נשמת אברהם ח"א [או"ח] שכח, ט); הגרשז"א במאמרו: בירורים וספקות בענין פיקוח נפש דוחה שבת, מוריה, ג, ג-ד (תשל"א), י-לו, לפני אות א; תורה שבעל פה יד (מוסד הרב קוק, תשל"ב) יז-מה; מנחת שלמה, ס' ז, עמ' לח.
זכר לדבר מצינו בנדרים מט, ב, ותמיד כז, ב, "כל מידעם לא תפלוט קמיה רבך לבר מן קרא ודייסא שהן דומין לפתילתא של אבר ואפילו קמי שבור מלכא פלוט."
מצד שני בדברים שאין בהם פיקוח נפש הדין שונה.
בשאלתך לא פירטת את תנאי השאלה. "פעולה רפואית מסויימת" היא מושג כללי שלא ניתן לדעת להיכן לשייכו – לדיני פיקוח נפש, או לכללי כבוד רבו.
שלום רב! חמותי, אשה בשנות השבעים לחייה, עברה ניתוח להסרת חלק מהקיבה בעקבות גילוי גידול סרטני. היא ניזונה עכשיו באופן נורמלי, אך, כמובן, מוגבלת בכמות
אני אחות מזה שנתיים וחצי במחלקת טיפול נמרץ בהדסה עין כרם. מדי פעם אני עובדת בשבתות ולמרות שזוהי מחלקה שמוגדרת כמחלקה עם חולים שיש בהם
אני מניקה הנקה מלאה בין 10-12 ארוחות ביום לתינוקת בת 7 שבועות. אני מפחדת שלא אוכל לצום מפני שההנקה מצמיאה אותי מאוד ואני לא שואבת
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.