דימום עם התקן מירנה
שלום רב אני מנסה לברר מהי ההלכה לגבי נשים שמשתמשות בהתקן מירנה, והמחזור החודשי שלהן מסתכם בסדרה של כתמים. עד עתה שמעתי מכמה מגדולי המורים,
שלום! בילדותי סבלתי מדלקות חוזרות ונוזלים בשתי האזניים. בגיל שנתיים שמו לי כפתורים אשר נפלו לאחר מספר חודשים.התופעות בשתי האזניים חזרו .בגיל 6 שמו לי כפתורים קבועים ובגיל 17 הוציאו לי אותם ידני.כיום אני בת 22. באוזן ימין יש לי נקב קטן בעור התוף,באוזן שמאל נקב גדול יותר. הרופא המליץ לי לסגור את הנקבים ע"י ניתוח שיתבצע ע"י פתיחת האוזן מאחור. שאלתי שאלת רב לגבי אטמי אוזניים אם הם נקראים חוצץ(טבילה במקווה בע"ה שאצטרך בהמשך) והוא ענה שכן.הוא הוסיף ואמר שאפשר לשים צמר גפן עם שמן זית,כך שהשמן הוא נוזל ואז זה לא נקרא חוצץ. 1. האם מותר לי בכלל להכניס שמן זית לאוזן?זה לא רק יחמיר את המצב? 2. האם בכל מקרה עלי לבצע את הניתוח או שיש פיתרון אחר(המותר מבחינה הלכתית)? תודה מראש! ושנה טובה!
השאלה היא רפואית טהורה ועליה להיות מופנית לרופא אף אוזן גרון.
לגבי טבילה – חשוב להתיעץ עם הרופא לפני החלטה, ואת דעתו של הרופא לגבי פתרון ספציפי תוכלי להעביר אלינו לחוות דעת הלכתית ספציפית.
על דיני חציצה בטבילה בבעיות אוזנים ראי גם בנשמת אברהם חלק ב' – יורה דעה ס' קצח ס"ק יב' פסקה 7.
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.198.asp
"7. אוזן. אם אמרו לה הרופאים שצריכה שיהיה לה תמיד צמר גפן תחוב באזנה, תדחק צמר גפן בעומק שלא יכסה את החלק הנראה של האוזן (ואפילו שיש חוט יוצא מהצמר גפן כדי שיהיה קל להוציאה), ואז מותר לה לטבול 135. ואם אמרו לה רק שאסור שמים יבואו לאוזן בפנים, גם מותרת לשים צמר גפן שם בשעת טבילתה 136. וכותבים השו"ת חלקת יואב 137 .וההר צבי 138 שבכל אופן, בשבוע לפני הטבילה, תתרגל שיהא תמיד צמר גפן בתוך אוזנה ואז יהיה עבורה בבחינת דבר שאינו
מקפיד 139. אך עיין בבן איש חי 140 שכותב שלהכניס צמר גפן באוזנה הוי חציצה, אלא תעשה באופן שכתב הרב שיבת ציון, דהיינו שחברתה תכניס את האצבע שלה במים ואז תכניס אותה לתוך אוזנה בשעת הטבילה (עיין לעיל סע' ח). וכן כתבו המהר"ש ענגיל 141 והמהר"י שטייף 142. ועיין בשו"ת אב"נ 143 ובדברינו לעיל סע' ח.
וכתב לי הגרש"ז אויערבאך שליט"א : אפשר גם להכניס צמר גפן לא מהודק תוך האוזן ולהוציאו בזריזות תיכף ומיד לאחר הטבילה טרם שהמים יספיקו להגיע לבשר האוזן. ומ"מ חשיב כראוי לביאת מים הואיל והמים יכולים עכ"פ לעבור לבשר גם דרך הצמר גפן.
135) דרכ"ת ס"ק י; שו"ת מהרש"ם ח"א סי' ז: שו"ת אג"מ יו"ד ח"א סי' צח-קג; שו"ת
דובב מישרים ח"א סי' עא; שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' קלח ו-קלט; שו"ת
אמרי יושר ח"א סי' קצה, קצז וח"ב סי' פב.
136) שו"ת אמרי יושר שם; שו"ת מלמד להועיל ח"ב סי' ע.
137) ח"א סי' ל.
138) יו"ד סי' קע.
139) וא"ל הגרש"ז אויערבאך שליט"א דזה מדובר כשהצמר גפן תחוב היטב ואין ראוי לביאת מים.
140) שנה ב פ' שמיני סע' י ושו"ת רב פעלים ח"ב סי' כז.
141) ח"ב סי' סח.
142) סי' מו.
143) סי' רסב."
שלום רב אני מנסה לברר מהי ההלכה לגבי נשים שמשתמשות בהתקן מירנה, והמחזור החודשי שלהן מסתכם בסדרה של כתמים. עד עתה שמעתי מכמה מגדולי המורים,
שבוע טוב. הינו רוצים להפגש עם מישהו רב או ד"ר שמבין בהלכה וברפואה. האם זה אפשרי? השאלה שלנו האם יש פוסקים מקלים שיתרו לאישתי לעשות
בס"ד שלום! רציתי לשאול עד כמה הסבירות גבוהה להרות עם אמצעי מניעה. יש לי התקן מירנה חודשיים, בימים האחרונים הרגשתי תחושות משונות מאוד שהזכירו לי
שלום רב כל חודש , במהלך השבוע לפני קבלת הווסת, מתחילים להופיע אצלי כתמים ואני מרגישה בכך שאני עומדת לקבל ווסת. אז אני שומרת, ומקבלת