צום יום הכיפרוים בהריון לאחר הזרעה מלאכותית (טרימסטר אשון)
בס"ד שלום אני בחורה בת 35 ובחודש הראשון להיריון לאחר הזרעה. ברצוני לדעת האם מותר ואפשרי לי לצום ביום הכיפורים. לתשובתך המהירה אודה. בברכת חתימה
My family runs blood drives about 4 times a year. Recently, someone decided not to give blood because it was not being directly collected for a Jewish person. This has raised the following questions:
1) Is it halachically permitted to give blood for non-jews?
2) (If the answer to #1 is no) Is it halachically permitted to give blood to a general pool of blood that will likely be drawn upon by both jews and non-jews?
3) Is it halachically permitted to receive blood from non-jews or if the source is unknown? I understand that if one's life is in danger, all lifesaving measures may be taken, however, if there is even an issue regarding accepting "non-jewish" blood, I'd be interested in understanding the sources.
In all cases, I'd like to know which rabbanim poskin regarding these issues and how they decide.
Thank you for your time.
1.The answer is positive.
2. The answer here is also positive.
3. There is no prohibition concerning receiving blood from a gentile when it is medicaly indicated.
Nevertheless, it is always better to receive blood from a Jew, as his diet and life style are more similar to that of the receuver.
בס"ד שלום אני בחורה בת 35 ובחודש הראשון להיריון לאחר הזרעה. ברצוני לדעת האם מותר ואפשרי לי לצום ביום הכיפורים. לתשובתך המהירה אודה. בברכת חתימה
בס"ד שלום, בת דודתי בת ה-6 סובלת מקצרת(אסטמה), והתקפי שיעול תוקפים אותה בתדירות די גבוהה. כמו כן, הבנתי שמחמת ריכוז החומר הנשאף במהלך שאיפת המשאף
שלום רב ! ע"פ הבנתי, איסור השימוש באמצעי מניעה נובע משלושה טעמים – מצוות פרו ורבו, איסור סירוס ואיסור השחתת זרע. כמו כן הבנתי, כי
לכבוד הרב רפפורט שלום וברכה! רציתי לשאול לדעת הרב לגבי צבע חום (בראון) בהלכות נידה שכל מורי ההוראה כיום נוהגים לעיתים להתיר מראות בצבע חום
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.