ברירת עוברים והשבחת זרע

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום רב!

אני תלמידת אולפנה ואני צריכה להגיש עבודה בביולוגיה על הפריה חוץ גופית. העבודה צריכה לכלול הבטים אתיים והבטים הלכתיים. ברצוני לשאול 3 שאלות.


1. האם מותר ע"פ ההלכה לעשות הפריה חוץ גופית וברירת עוברים מסיבות רפואיות (מחלות תורשתיות)?


2. האם מותר לעשות הפריה חוץ גופית וברירת עוברים ללא סיבה רפואית אלא בשביל לקבל ילד עם תכונות רצויות (כגון: עיניים כחולות, שער בלונדיני, מין וכו'…)?


3. בהנחה שבעתיד תהיה אפשרות טכנולוגית להנדס גנטית ילד ולקבוע את כל תכונותיו (כגון: גובה, משקל, IQ, כשרונות מסויימים וכו'…) האם זה יהיה מותר על פי ההלכה? (לא ברירת עוברים, אלא שינוי בסיסים בגנום ממש)


אשמח לחוות דעתך וגם למקורות הלכתיים אם אפשר.


בתודה,

סיון.


תשובה:

1. מותר לבצע הפרייה מלאכותית כדי למנוע מהוולד מחלה קשה, גם אם היא לא סופנית, כדוגמאת מחלת ההמופיליה.

ראו נשמת אברהם כרך ד' חלק אבן העזר סי' א' ס"ק א.

להלן קישור לנשמת אברהם דרך אתר מכון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.EH.1.1.asp

2. ללא סיבה רפואית – אסור. ראי נשמת אברהם שם.

3. התשובה לשאלה 3 תלויה בטכנולוגיה של ה"הינדוס". אם ההינדוס יוכל להתבצע בלילפגוע בתהליך הטבעי של ההפריה, בלי לסכן את האשה, ובלי לסכן את הוולד – לא תהיה לכך מניעה הלכתית. אולם, אם התהליך יתחיל להיות נפוץ מדי, יתכן ותהיינה סיבות חברתיות לאסור אותו גם על ההלכה.

להדפסה

שאלות נוספות

ברית לפג

שלום רב! בשעה טובה נולד לי בן,בני נולד בניתוח קיסרי חרום כחודשיים לפני הזמן.אני שמעתי שאסור שיעבור חודש ללא שם? האם זה נכון או שצריך

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.